Bloot voel ik me VRIJ

Rendering Error in layout Widget/Social: Call to a member function exists() on null. Please enable debug mode for more information.
  • Adminuser
  • Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Meer
1 jaar 4 maanden geleden #105 door Adminuser
Bloot voel ik me VRIJ werd gestart door Adminuser
In het NRC heeft vorige maand nog een artikel gestaan. Er staat een interview in met drie vrouwen. Positief artikel waarin de nodige vooroordelen weer worden weggenomen.

'Bloot voel ik me VRIJ'
Of ze nou aan het stofzuigen zijn, een frisse duik nemen of ergens bij een verlaten meertje in de zon liggen, deze vrouwen doen dat het liefst helemaal naakt.

SONJA ‘Ik zie mensen weleens kijken naar mijn lijf dat overal bruin is’
SONJA KERSTEN (55) IS GESCHEIDEN EN HEEFT TWEE KINDEREN. OMDAT ZIJ HET ECHT NIET ZIEN ZITTEN OM NAAR EEN NATURISTENCAMPING TE GAAN, IS SONJA LID VAN EEN VERENIGING.
“‘Als je het maar niet in huis doet, mam,’ hebben mijn kinderen gezegd. Natuurlijk doe ik dat niet. Ik wil andere mensen niet provoceren. Voor hetzelfde geld komt er opeens een vriend van mijn zoon van twintig binnen… Ik moet er niet aan denken. Vroeger gingen mijn kinderen nog weleens mee naar de naturistencamping in Frankrijk, maar toen ze in de puberteit kwamen, wilden ze dat niet meer. Daarom heb ik me aangesloten bij verenging Zon en Leven, die verschillende terreinen door heel Nederland heeft. Je kunt er kamperen, zonnen en naar de sauna gaan. Van maart tot oktober ben ik er vier keer per week. Het geeft me een gevoel van vrijheid, van eensgezindheid. Naakt zwemmen in natuurwater, dát vind ik het allerfijnst. Op 1 januari dit jaar heb ik nog een duik genomen zonder; het was toch rustig. Toen ik vorig jaar in Friesland aan het fietsen was, kwam ik ook een ontzettend mooi meertje tegen. Nét toen ik van plan was om alles uit te trekken, zag ik dat er een man aan de waterkant zat. ‘Hè, gatverdamme,’ mopperde ik zachtjes in mezelf. Uiteindelijk raakten we aan de praat en wat bleek; de man kende de verenging waar ik bij zit en had óók altijd naakt gezwommen. ‘O, dan wil je vast wel even op mijn spullen passen, terwijl ik een duik neem?’ vroeg ik. Het was zo’n grappige situatie. Of ik ook weleens nare reacties krijg? Na het sporten zie ik mensen kijken naar mijn lijf, dat overal bruin is. Ook op mijn werk in het onderwijs is er weleens lacherig over gedaan. Als er dan seksuele voorlichting moest worden gegeven, werd er gezegd: ‘Nou, daarvoor moet je bij Sonja zijn, die weet daar alles van.’ Terwijl het helemaal niks met seks te maken heeft. Sterker nog: ik denk dat op plekken waar je naakt mag lopen, er meer lichamelijke afstand is dan waar dan ook.”

MONIQUE ‘Waar de zon ook schijnt, daar ben ik naakt, punt’
MONIQUE (52) IS SINGLE ÉN EEN ‘MOOI WEER’-BLOOTLOPER. ALS DE ZON SCHIJNT EN ZE DENKT DAT HET KAN, TREKT ZE ALLES UIT.
“Ik wilde vroeger al graag naar het naaktstrand, maar mijn vriendinnen vonden het maar niks, hadden zoiets van: ‘Hè bah, het naaktstrand, daar zitten alleen maar mensen naar je te loeren.’ Die naam had het toen nog. Mijn partners vonden het ook maar gênant, dat álles uitdoen. Eén keer was ik met een vriendje op vakantie en lagen we moederziel alleen bij een meertje. Ik vond het heerlijk om daar in mijn blootje te liggen, maar hij hield keurig zijn zwembroek aan. ‘Straks komen er mensen,’ zei hij. ‘Ja, nou én?’ reageerde ik dan.
‘Dan gooi je toch gewoon snel een T-shirt over de onderkant.’ Drie jaar geleden heb ik besloten dat ik me daarin niet meer wilde aanpassen. Op vakantie, op het strand, bij een meer… Waar de zon ook schijnt, daar ben ik naakt, punt. Ik ben absoluut een ‘mooi weer’-blootloper. Wat ik vooral fijn vind, is dat je geen last hebt van zo’n nat badpak dat op een gegeven moment aan je lijf kleeft en dat je geen witte strepen krijgt. Maar naakt de straat op gaan, dát zou ik nooit doen, er zijn grenzen. Ik ga wel elk jaar naar een nudistencamping in Frankrijk. Op het park loop ik tot ’s avonds laat in mijn blote kont. Het is daar toch hartstikke warm. Vorig jaar raakte ik op een avond in gesprek met een wat oudere Fransman die van alles over de sterren wist. Ik wilde hem duidelijk maken dat ik ook heus wel iets van het sterrenstelsel weet, maar ik spreek geen woord Frans. Stond ik daar, poedelnaakt, met handen en voeten ‘de grote beer’ uit te beelden. Toen voelde ik me wel enigszins belachelijk. Alleen op vakantie gaan vind ik nog steeds niet zo gezellig. Daarom heb ik vorig jaar een advertentie gezet. Ik wil echter wel naakt, dus dat werd geen succes; er kwamen allerlei louche figuren op af.”

Boeken
* Guide mondial naturisme - G Deze naturistengids is een must voor de ware naturist. Hij geeft een actueel en uitgebreid recreatie-overzicht met meer dan achthonderd naturistische verenigingsterreinen, vakantiecentra en campings wereldwijd.
* Blootboek (Henk Jan Kamerbeek en Barend Toet) - In de afgelopen vijftig jaar is Nederland uitgegroeid tot het naakt­vriendelijkste land ter wereld. Bekende Nederlanders, onder wie Giel Beelen (radiomaker), Jan Heemskerk (voormalig hoofd­redacteur Playboy) en Maria Schopman (seksuologe) geven hun persoonlijke visie op het hedendaagse naturisme.
Websites
* fn.nl - Het NFN is de belann genorganisatie voor naaktrecreatie en naturisme. Naast haar functie als kennisplatform zet ze zich sterk in om de maatschappelijke acceptatie van naaktrecreatie en naturisme te verbeteren. Via de website biedt NFN informatie aan alle naaktrecreanten. Zo heeft de site een handig overzicht van locaties, producten en diensten.
* puurnaturisme.nl - Site voor naturisten, maar ook voor mensen die het gewoon lekker vinden om af en toe in hun blootje te zonnen of zwemmen. De site noemt plekken in Europa en daarbuiten waar je heerlijk in je blootje kunt zwemmen en zonnen. En ook campings, bed and breakfasts en reiservaringsverhalen van andere naturisten.
* naaktstrandje.nl - Deze site geeft een overzicht van alle naaktstranden in Nederland.
App
* FN - Met de app van NFN N kun je direct een geschikt naaktstrand, naturistencamping of een mooie sauna in de omgeving vinden. Uitgebreide locatie-informatie en een bijbehorende routebeschrijving maken het compleet. De app is gratis en geschikt voor zowel Android als ios.

JOKE ‘Stofzuigen in mijn blootje vind ik één van de lekkerste dingen om te doen’
JOKE DE VRIES (62) ONTMOETTE HANS TIEN JAAR GELEDEN. TOEN HIJ HAAR MEENAM NAAR EEN NATURISTENMEER WILDE ZIJ NOOIT MEER ANDERS.
“‘Ik ben naturist,’ vertelde Hans, toen we elkaar net leerden kennen. Het was geen cultuurshock voor me, maar ik had wel zoiets van: ‘O, oké…’ Topless zonnen deed ik weleens, maar het naaktstrand was volledig onbekend terrein, dus laat staan dat ik op andere plekken in mijn blootje rondliep. Toch was ik er ook wel nieuwsgierig naar. Binnen een paar weken nodigde een stel vrienden ons uit om naar een naturistenmeer te gaan op de Veluwe. Ik stemde in, maar maakte me er wel een beetje zorgen over of iedereen elkaar zou zitten aanstaren. Het tegendeel was waar: iedereen is daar gelijk, niemand bekijkt je, júíst niet. Ik vond het heerlijk om de zon en de wind op mijn naakte lijf te voelen.
Of ze nou aan het stofzuigen zijn, een frisse duik nemen of ergens bij een verlaten meertje in de zon liggen, deze vrouwen doen dat het liefst helemaal naakt.

Het wende zo snel, dat we ook thuis - als het weer het toeliet - in ons blootje gingen rondlopen. Waarom ook niet? We hadden geen overburen en naast ons woonden toen nog enkel volwassenen. Mijn man stond geregeld in zijn nakie het gras te maaien. We zijn toen we er net kwamen wonen wel langs de buren gegaan om ‘het’ te vertellen. Ze hadden er geen problemen mee. Eén van die buurvrouwen is inmiddels zelfs mijn beste vriendin. Sinds er kleine kinderen achter ons wonen, lopen we alleen nog naakt onder de luifel en in huis. Stofzuigen in mijn blootje vind ik één van de lekkerste dingen om te doen. Achter onze woning is een groot bos en als het even kan, lopen we daar ook naakt. Natuurlijk wél met schoenen aan. Als je voor het eerst helemaal zonder bikini of badpak aan in de zon gaat, moet je je wel goed insmeren; bepaalde plekken zijn natuurlijk nog nooit in de zon geweest.
Scheren is niet verplicht, maar wij doen het wel. Dat vinden we hygiënischer. Deze zomer gaan we voor het eerst naar een naturistenhotel. Tijdens het eten daar zullen we natuurlijk wel kleding aantrekken.”
Origineel gepost door Fex.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena