Bloot op strand is niet passé - uit de telegraaf premium

Rendering Error in layout Widget/Social: Call to a member function exists() on null. Please enable debug mode for more information.
  • Adminuser
  • Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Meer
1 jaar 4 maanden geleden #124 door Adminuser
22 juli 2015

VROUW-lezeressen zonnen nog steeds graag topless

Bloot op strand is niet passé 
Marion van Es 

Is bloot op het strand uit de mode? Niet als het aan de lezeressen van VROUW ligt. Zij zonnen nog steeds graag topless, blijkt uit een enquête op  http://www.vrouw.nl  onder ruim 3700 vrouwen. Wel zijn we met de komst van de smartphone voorzichtiger geworden. Er zou immers zomaar een engerd kunnen rondlopen die stiekem foto’s maakt.

Drie op de vier VROUW-lezeressen zont wel eens topless, blijkt uit het onderzoek. Ook gaat 44 procent af en toe naar het naaktstrand. Een tendens die NFN, belangenorganisatie voor naaktrecreanten en naturisme, ook vaststelt. "Naakt recreëren is onverminderd populair, bijna 2 miljoen Nederlanders doen het", vertelt Maaike Brugman van NFN.

Verschuiving
Wel denkt zij dat er een verschuiving plaatsvindt van de zogenaamde ’textielstranden’ naar het naaktstrand. "In de jaren zeventig en tachtig was het heel normaal om overal topless op het strand te liggen, maar de laatste jaren neemt dat af", aldus Brugman. "Naar de reden hiervan kunnen we enkel gissen, waarschijnlijk is het een combinatie van factoren."

"Onzekerheid zal zeker meespelen", denkt Brugman. "Door het huidige schoonheidsideaal hebben vrouwen niet altijd een realistisch beeld van hun lichaam en durven ze misschien minder snel naakt te gaan. Maar het zal ook met veiligheid te maken hebben. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een mobieltje met camera, je weet niet wat mensen daar mee doen."

Dat er met de komst van de smartphone iets veranderd is op de stranden, blijkt ook uit het onderzoek. Bijna de helft van de vrouwen die de enquête invulde, zegt haar kind naakt op het strand te laten spelen. Ruim 40 procent geeft aan hier voorzichtiger in te zijn geworden met de komst van telefoons met camera. "Ik ben bang voor pedofielen" of "ik wil niet dat iemand foto’s maakt van mijn kind" zijn veelgenoemde redenen om kinderen badkleding aan te trekken, zelfs op hele jonge leeftijd.

Kim Haaksman: "Mijn oudste zoon heeft tot zijn tweede jaar wel eens in zijn blootje op het strand gespeeld, mijn jongste droeg al snel een zwemluiertje. Ik vind dat je in de huidige tijd, waarin iedereen met een smartphone ongemerkt kan filmen en fotograferen, je kinderen niet naakt rond kunt laten lopen. Treurig, maar aan de andere kant: met een zwembroekje aan hebben die kids echt niet minder plezier."

Madelon Gielen – Salzmann trekt haar zesjarige dochter altijd een bikini aan. "Mijn man en ik vinden dat in deze leeftijdsfase niemand iets van de privégedeelten van haar lijfje mag zien."

Maaike Brugman van NFN kan zich voorstellen dat mensen het in deze huidige tendens prettiger vinden om naar een naaktstrand te gaan dan naar een textielstrand. "Op een naaktstrand is de sociale controle groter. Als daar iemand foto’s zou maken, wordt daar meteen iets van gezegd. In mijn beleving is er meer wederzijds vertrouwen en respect, waardoor mensen zich veiliger voelen."

Tonia Janssen (51) is al sinds haar achttiende naturist. "Al die jaren ben ik naturistisch op vakantie geweest, ik heb niet eens een bikini. Ook mijn zoons liepen bloot, de naturistencamping was een veilige haven. Maar buiten die campings om heb ik de sfeer zien veranderen, ook op naaktstranden. Op een dag waren mijn jongens aan het spelen aan het strand, toen ik ze ineens hand in hand zag staan met een onbekende man. Daar kom ik nu niet meer."

Streeploos
Van de dames die graag topless zonnen, doet 44 procent dit om streeploos bruin te worden en 21 procent omdat ze zich vrijer voelen zonder topje. De vrouwen die aangaven dat zij zelf liever hun bovenstukje aanhouden op het strand, geven hiervoor verschillende redenen. De meerderheid voelt zich topless niet op haar gemak. Een kleiner deel schaamt zich voor haar figuur, wil geen lustobject zijn, is bang om bekenden tegen te komen of voelt zich er te oud voor.

Dit laatste is echter niet nodig, vinden de VROUW-lezeressen. "Vrouwen mogen op elke leeftijd topless zonnen", zegt de helft van de deelnemers. Toch vindt ruim 1 op de 3 dat vrouwen na hun zestigste beter niet meer met ontbloot bovenlijf op het strand kunnen liggen, en 1 op de 10 vindt dat voor vrouwen vanaf veertig ongepast.

Brugman vindt dat iedereen vrij moet zijn in de keuze om wel of niet naakt te gaan. "Naar het strand ga je immers om te ontspannen. 
Heel veel mensen vinden het prettig om naakt te zonnen, het geeft een gevoel van vrijheid. Sommigen van hen kiezen heel bewust voor een naaktstrand, anderen blijven liever in de eigen achtertuin. En ook dat is prima."

[align=right]Origineel gepost door JohnnyvanG.[/align]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena